پاورپوینت استاندارد توصیف و دسترسی به منابع اطلاعاتی

دسته بندي : مدیریت » مدیریت اطلاعات
دانلود پاورپوینت با موضوع استاندارد توصیف و دسترسی به منابع اطلاعاتی،
در قالب pptx و در 44 اسلاید، قابل ویرایش، شامل:

مقدمه
تاريخچه تحولات فهرست‌ نويسي
ضعف ها و كاستي هاي قواعد فهرست نويسي انگلوامريكن در محيط اطلاعاتي جديد
آر دی ای چیست و دلایل ایجاد
الگوي مفهومي ملزومات كاركردي پيشينه هاي كتاب شناختی (FRBR)
هدف هاي ايجاد استاندارد آر.دي.اِي.
ساختار آر دی ای
انواع توصيف در استاندارد آر.دي.اِي.
عناصر و سطوح توصيف در استاندارد آر.دي.اِي
گزينه هاي موجود در متن استاندارد آر.دي.اِي
روابط كتاب شناختي در استاندارد آر.دي.اِي
تفاوت هاي ميان قواعد فهرست نويسي انگلوامريكن و استاندارد آر.دي.اِي
مقايسه بخش هاي مختلف قواعد انگلوامريكن و استاندارد آر.دي.اي
مقايسه ساختار نسخه منتشر شده آر.دي.اِي. و قواعد فهرست‌نويسي انگلوامريكن
تفاوت نوع واژگان به‌كار رفته در استاندارد آر.دي.اِي. با اصطلاحات قوانين فهرست‌ نويسي انگلوامريكن
رابطه استاندارد آر.دي.اِي. با استانداردهاي ديگر
آر.دي.اِي. و استاندارد بين المللي توصيف كتاب شناختي (آي.اِس.بي.دي.)
الگوهاي مفهومي پايه استاندارد آر.دي.اِي
نتیجه گیری
منابع


قسمتی از متن پاورپوینت:
آر.دي.اِي. يا استاندارد توصيف و دسترسي به منابع، استاندارد نويني است كه به منظور توصيف و دسترسي به منابع و محتواها طراحي شده است. اين استاندارد جايگزين قواعد فهرست نويسي انگلوامريكن است. اگر چه استاندارد آر.دي.اِي. بر اساس قوانين فهرست‌ نويسي انگلوامريكن پايه گذاري شده است، ويرايش سوم آن نيست.

«سرآنتوني پانيستي» يكي از نخستين واضعان قوانين فهرست‌نويسي است. 91 قانون او كه به سال 1841 انتشار يافت، دستورهايي درباره مؤلف، عنوان و فهرست توصيفي ارائه كرد و نيز شخصيت حقوقي را به عنوان مؤلف شناخت. عقايد پانيستي، زمينه‌اي قوي در حوزه فهرست‌نويسي ايجاد كرد و در قواعد بعدي اثرگذار شد.
به سال 1876، قوانين فهرست فرهنگي اثر «كاتر» منتشر شد. اين مجموعه قانون، بخش هايي پيرامون مؤلف، عنوان، موضوع، معرف شكلي، فهرست توصيفي و نظم الفبايي داشت. قوانين او دربارة مؤلف حقوقي، پيشرفته تر از قوانين پانيستي بود.

در سال 1908 ثمره نخستين كوشش در جهاني كردن قوانين فهرست نويسي با انتشار قوانين انگلوامريكن يا قوانين مشترك ظاهر گرديد. اين مجموعه كه با همكاري آمريكا و انگلستان منتشر گرديد، محتوي 174 قانون بود.

در سال 1967، قوانين فهرست‌نويسي انگلوامريكن كه از تصميمات كنفرانس فهرست نويسي فدراسيون بين‌المللي كتابداران (ايفلا) منعقد در اكتبر 1961 در پاريس بازتابي در آن نمايان بود، توسط آمريكا، انگلستان و كانادا انتشار يافت و در فهرست‌ نويسي كشورهاي ديگر اثري گسترده بخشيد.

پس از انتشار ويرايش دوم قواعد فهرست نويسي انگلوامريكن، براي سازگاري قوانين با منابع جديد از قبيل نشريه‌ ها، منابع الكترونيكي و منابع پيوسته، ويرايش هاي متعددي با همان ساختار قبلي در بين سال هاي 1988 ،1998 و 2002 بر روي آن صورت گرفت.

در سال 1998 الگوي ملزومات كاركردي پيشينه هاي كتابشناختي (اف.آر.بي.آر.) و در سال 2005 الگوي ملزومات كاركردي داده هاي مستند (اف.آر.اِي.دي.) از سوي ايفلا معرفي شد. بر مبناي اين دو الگوي مفهومي، پيش‌ نويس استاندارد توصيف و دسترسي منابع (آر.دي.اِي.) در سال 2008 از سوي كميته همكاري مشترك براي تأمين نيازهاي موجود ظهور يافت. متن كامل آن در ژوئن 2010 با عنوانRDA Toolkit جهت دريافت بازخوردهاي بين المللي ارائه گرديد (لازم به ذكر است، آر.دي.اِي. به صورت پيوسته و چاپي عرضه شده است) ...


توضیحات:
این فایل شامل پاورپوینتی با موضوع "استاندارد توصیف و دسترسی به منابع اطلاعاتی" می باشد که در حجم 44 اسلاید، همراه با توضیحات کامل تهیه شده است که می تواند به عنوان ارائه کلاسی مورد استفاده قرار گیرد.

پاورپوینت تهیه شده بسیار کامل و قابل ویرایش بوده و در تهیه آن، کلیه اصول و علائم نگارشی و چیدمان جمله بندی رعایت شده و به راحتی و به دلخواه می توان قالب آن را تغییر داد.
دسته بندی: مدیریت » مدیریت اطلاعات

تعداد مشاهده: 9858 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.zip

فرمت فایل اصلی: pptx

تعداد صفحات: 44

حجم فایل:2,065 کیلوبایت

 قیمت: 25,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • محتوای فایل دانلودی:
    در قالب pptx و در 44 اسلاید، قابل ویرایش.