تحقیق تاریخ معماری ایران

دسته بندي : مهندسی » مهندسی معماری
دانلود تحقیق با موضوع تاریخ معماری ایران،
در قالب word و در 59 صفحه، قابل ویرایش.


بخشی از متن تحقیق:
1-مشكل تاريخ گذاري: اين مشكل نه تنها مشكل اساسي براي مطالعه عاميانه، بلكه مشكلي براي تعدادي از بناهاي بزرگ و يادماني نيز مي باشد. ريشه اين مشكل را مي بايست در كمبود مطالعه تاريخي و باستان شناسي دانست. كشور ايران به عنوان يكي از كشورهاي با ديرينه تاريخي است كه متأسفانه مطالعان موجود درباره آثار معماري آن در مقايسه با اين عظمت بسيار ناچيز است. برعكس در مطالعات محققان غربي درباره آثار خودشان مي بينيم كه بسياري از موضوعات، دهها بلكه صدها نوشته و جود دارد. همچنين از زماني كه معماري عاميانه به عنوان بخشي از مباحث معماري مطرح شده است توجه به تاريخ گذاري آنها با روشهاي مختلف بيشتر شده است. براي مثال ساختمانهاي ابتدايي و سرپناههاي موقف و ساده كشاورزان در بخشهاي مختلف برخي از كشورها مورد شناسايي تاريخي قرار گرفته اند.
نمونه هاي متفاوت را مي توان در معماري مسكن ايران ارائه داد. خوشبختانه شهر شيراز يكي از شهرهايي است كه مورد توجه محققين مختلف از جمله معماران بوده است. اداره كل حفاظت بناهاي تاريخي  و آثار باستاني در حدود بيست سال پيش اقدام به شناسائي خانه هاي قديمي اين شهر نموده و فهرستي از 178 خانه را ارائه داده است. از اين تعداد خانه فقط سه خانه داراي تاريخ دقيق بودنه و بقيه داراي تاريخ كلي از يك دوره (قاجار) مي باشند. در يك مطالعه تاريخ تسلسلي يو نه از نوع تاريخي- تكاملي كه مباني نظري پيچيده اي را نيز به همراه دارد، حداقل كار دانستن تاريخ آن و قراردادن بناها به صورت سلسله و اراست و با توجه به نداستن تاريخ دقيق اين تعداد خانه كار تاريخ گذاري آنها بسيار دشوار بوده و اين خود شايد بهانه اي بشد براي وارد نشدن به بحث تاريخ خانه هاي شيرازي
2-مشكل كمبود اسناد مختلف بخصوص برداشت از آثار عاميانه: اين كمبود باز ريشه در توجه متوليان و محققان تاريخ نگار و معمار دارد. سازمانهاي متولي دردرجه اول به آثار با ارزش تاريخي- معماري دارند و براي ثبت آنها برداشت آنها شايد اولين اقدام باشد. زماني كه محقق تعداد زيادي بناي بدون تاريخ و برداشت نشده روبرو مي شود،  اين خود شايد مانعي براي وارد شدن به يك مبحث تاريخي باشد.
نوع برداشت نيز نسبت به ديد محقق مي تواند متفاوت باشد. هر چند كه يك برداشت اوليه مي بايست پيكره كلي بنا و فضاي مختلف آن را معرفي كند،  اما اين برداشت بايستي با مطالعه در محل و با شناخت عمكردها و جزئيات ساختماني همراه باشد. ورود و دسترسي به داخل خانه ها با توجه به مسكوني بودن آنها و ابعاد بزرگي بعضي از آنها بخصوص در ارتباط با خانه هاي حياط دار از ديگر مشكلات سد راه برداشته مي باشد.
3-تغيرات در ساختار بناهاي عاميانه:  يكي از مشكلات ديگر براي مطالعه آنها بخصوص با روش تاريخي است. تغييرات در ساختمانها باعث مي شود كه فهم از  عملكرد اصلي آنها سخت و در بعضي از مواقع غير ممكن باشد. با توجه به ادامه زندگي در اين نوع ساختناها، ساكنين سعي بر تطبيق فضاها با زندگي روز داده اند. از اينرو يكي از مطالعات نه چندان آسان بازسازي ساختمانها به حالت اوليه آنها مي باشد.
  تغييرات در بناهاي عاميانه مي تواند بر اثر حوادث طبيعي چون زلزله يا سيل كه در ايران پديده اي رايج است اتفاق بيافد و يا اينكه بر اثر دخالتهاي انساني صورت گيرد. در مورد پديده تخريبي اول يعني زلزله مي توان فقط زلزله هاي 20 سال اخير را مثال آ‎ورد كه باعث ويراني تعداد زيادي از بناهاي عاميانه و غيره شد. تفاوتي كه در تغييرات در زمان ها و در معماري گذشته مان مي توان ديد اين است كه تا پيش از دوره مدرن آنچه پس از تخريب زلزله ساخته مي شد، استمراري از معماري گذشته بود در حالي كه در معماري امروز ما آنچه پس از تخريب معماري عاميانه به ارث گذاشته از گذشته ما ساخته مي شود، جايگزيني ساختمان هاي متداول روز است با مصالحي غريب و شكلي متفاوت.
دسته بندی: مهندسی » مهندسی معماری

تعداد مشاهده: 1061 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.zip

فرمت فایل اصلی: Word

تعداد صفحات: 59

حجم فایل:162 کیلوبایت

 قیمت: 55,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • محتوای فایل دانلودی:
    در قالب word و در 59 صفحه، قابل ویرایش.